Una dintre principalele funcții ale muzeului este cea de cercetare a mișcării cineamatorismului din România. Încercăm să recuperăm cât mai multe informații despre fostele cinecluburi românești, dar și aparatură și materiale realizate de aceștia. Astăzi vă prezentăm câteva informații despre trei dintre cele mai cunoscute cinecluburi reșițene din acea perioadă.

În județul Caraș-Severin au existat 25 de cinecluburi, majoritatea în Reșița. Dintre ele, enumerăm: “Energia” UCMR, “Optic  ’76” IGOR, “Focal XX” Hiderom, “Atheneum”, “Semenic”, “Siderurgistul” dar și cinecluburi în cadrul instituțiilor de învățământ, “Urania” Liceul nr. 2, “Astra” Școala Populară  de Artă.

“Energia” UCMR

 

‘Nea Feri a făcut filme pe 16 mm care arată procesul de producție din UCMR. În 1985 a realizat pelicula alb-negru “Jubileu 2000“, despre al 2000-lea motor Diesel produs la Reșița. Au urmat filmele color “Cei cu care ne mândrim“, “Centrifuga“, “Turnarea statică a cuzineților“, “Tribologia în UCMR“.

Turnarea statică a cuzineților” este un film de 20 de minute, realizat împreună cu ing. Francisc Delfi de la secția metalurgic a UCMR, prezentat în 1985 la conferința națională a turnătoriilor din Cluj. “Tribologia în UCMR” arată studiul fizico-chimic asupra mișcării, fie liniare, fie circulare a pieselor precum și asupra frecării, ungerii și uzurii acestora. E filmul cu care ‘nea Feri se mândrește cel mai mult căci din “distribuție” face parte Ceaușescu însuși. L-a surprins în timpul vizitei la halele Câlnicel, printre agregate proaspăt vopsite și lustruite.

“Fotografia se poate face de unul singur, dar filmul este o lucrare colectivă. Cineamatorul a fost realizator total căci s-a ocupat de imagine, montaj, sunet, scenariu, regie” – Ionel Ivașcu

“Focal XX” Hiderom

 

În aprilie 1979 s-a înființat și cineclubul “Focal XX”, la inițiativa lui Alexandru Nedelcu. Fotografii amatori Hernea, Molodvan și Giurgiuleanu au devenit și cineclubiști. Au aderat apoi Mircea Săndulescu (pentru sonorizare) și Ioan Toth. Primul film a fost “Cheile Nerei“, realizat de cei patru fondatori. A obținut premiul pentru debut la Festivalul Ecran 5 din Reșița, singurul festival din țară unde durata unui film nu putea depăși 5 minute. A mai participat și la festivalul de la Timișoara (n.n. Secvența Timișeană). Au mai urmat alte filme, cum au fost: “Întoarcerea Țăranului“, “Partida Nebunilor“, “Marșul Dement“, “Slănic Moldova“, filme de Ioan Toth.

Filmele cineclubului au participat la mai multe festivaluri: Anina, Oțelul Roșu, Lupeni, Băile Herculane, Buzău, Focșani și au obținut numeroase premii, culminând cu locul 1 la Festivalul Național, cu filmul “Partida Nebunilor“. Acesta a participat și la un festival internațional, la Soci, în URSS. Evident, prima proiecție a noilor filme s-a făcut în fața colegilor de serviciu.

Cineclubul a primit și însărcinări din partea unor foruri municipale pentru a realiza filme de reportaj cu tematică economică în Reșița sau în județ (în colaborare cu alte cinecluburi reșițene), pe teme de protecția muncii, zootehnie, spații locative. La ultimul concurs de automobile din Reșița, s-a realizat filmul “Turneul Prietenia“, care s-a prezentat în fața publicului local.

Extras din “O cometă în industria reșițeană – Institutul de Cercetare și Proiectare pentru Echipamente Hidroenergetice 1966 – 1991”

“Optic ’76”  IGOR

“Lucram la vremea aceea la IGOR, întreprinderea de gospodărie orășenească Reșița, când în acea perioadă la Reșița funcționau mai multe cinecluburi. Am vizitat alături de colegul meu Oswald Ruzicska mai multe dintre ele și ne-am hotărât ca la rândul nostru să facem un cineclub în cadrul întreprinderii în care lucram. Cu încuviințarea directorului Ion Jianu am pornit la drum.

Ne-a fost alocat un spațiu în clădirea blocului 800, spațiu pe care l-a amenajat după un proiect de amenajare creat de arhitectul Ștefan Copia. S-a creat o cameră obscură, o cabină antifonată pentru sonorizări, și un studio foto/film. Deși la început am lucrat cu aparatul proprietate personală a lui Oswald, după discuții cu directorul Jianu, s-a dat o dispoziție pentru achiziția aparaturii necesare. Primul film realizat a fost “Drumul Bârzavei” (prezent în arhiva muzeului), film ce prezenta drumul parcurs de Bârzava de la Crivaia până la ieșirea din municipiul Reșița. Au urmat “Unde suntcineclubiștii?“, animația “SOS Terra“, seria de desene cu obiecte/păpuși Pompilică, “Alcoolul nu iartă” (premiat la festivalul filmului de gen de la Galați” și altele.

Cea mai importantă realizare a fost filmul realizat în timpul translatării bisericii cu hramul Sfinților Mihai și Gavril din Reșița. Timp de 4 luni s-au filmat și fotografiat etapele premergătoare mutării dar și mutarea efectivă. Rezultatul a fost un documentar de 45 de minute care din nefericire s-a pierdut. În 2016 s-a recuperat o variantă scurtată (9 minute), material digitalizat de muzeu și cuprins într-un documentar mai amplu realizat și proiectat ulterior de Asociația Culturală Reșița Română. Doru Marcu a realizat filmările de-a lungul întregii perioade dar și sonorizarea lui, Eric Roman a realizat fotografiile iar montajul a fost realizat de către Ștefan Copia și Oswald Ruzicska.” – Doru Marcu

Mulțumiri

Datorită domnului Francisc Csonka de la cineclubul “Energia” au fost păstrate și digitalizate 5 filme pe peliculă.

Prin implicarea lui Doru Marcu, cineast la cineclubul “Optic ’76”, s-a reușit recuperarea parțială a dotării și premiilor cineclubului și o parte din filmele realizate în cadrul cineclubului.

Ioan Toth de la cineclubul “Focal XX” ni s-a alăturat, și a reușit să readucă filme, diplome, fotografii, cupe și medalii legate de cineclubul din care a făcut parte.

Mulțumită domnului dr. ing. Romulus Vasile Ioan, director general TMK Reșița, putem studia filmele de protecția muncii, dar și câteva materiale realizate de Ioan Mato în cadrul cineclubului “Siderurgistul”.

Filmele cinecluburilor reșițene

“Energia” UCMR

“Optic ’76” IGOR

“Urania” Liceul nr. 2

Share This

Share this post with your friends!